Keverés (Mixing)

Keverés az a technika, melynek során a felvételen szereplő összes sávot összekeverjük, hogy a dalnak a lehető legjobban hangzó változatát hozzuk létre.

A folyamat a következőkből állhat:

  • A felvett sávok hangerőszintjének beállítása
  • Az egyes hangszerek vagy hangok hangjának finomhangolása hangszínszabályzók (EQ) segítségével
  • Sávok dinamikatartományának kezelése
  • A hangsávok panoráma-beállítása a hangszórók között a sztereó-tér létrehozása érdekében
  • Zengetők, Visszhang, egyéb effektek hozzáadása
  • Automatizálások a sávokon.
  • A keverés előtt, de időnként közben is szükség van kisebb/nagyobb szerkesztési feladatokra, hogy a felvételnél elkövetett pontatlanságokat javíthassuk, ezáltal még feszesebb hangzást érhetünk el.
  • Szükség esetén analóg eszközökön küldjük át a sávokat, hogy megkapják a kellő karaktert a mixben.

Mastering

Mastering az a folyamat, amelynek során egy dalból vagy dalgyűjteményből egy végleges master készül a gyártáshoz, hogy az jól megszólaltatható legyen a különböző rendszerek között: CD-lejátszó, rádió, számítógép, autórádió, telefon stb.

A folyamat magában foglalja a következőket:

  • A dalok szintjének és hangszínének kiegyensúlyozása (EQ).
  • A dinamikai tartomány szabályozása – mennyire hangosak és halkak az egyes részek, a változatosság és az erősség megfelelő zenei egyensúlya érdekében.
  • A gyártáshoz előkészíteni az anyagot (DDP, PQ információk, UPC/EAN kódok, ISRC, CD-text)
Hallgasd meg

hogyan szól egy dal keverés előtt és után!

Gyakran ismételt kérdések

Igen, van lehetőség, hogy máshol felvett dalok sávjait elküldjétek nekünk keverésre, amennyiben a felvétel minősége megfelelő.
Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk keverni a következőket tedd meg.

  1. Kalkuláld ki! ki  a költségét és rendeld meg a mixing/mastering szolgáltatásunkat.
  2. Nevezd el a sávokat érthetően. A sávokon kapcsold ki az export előtt az Eq, kompresszor és egyéb plugineket.
  3. Amelyik effektet fontosnak tartasz, azt maradhat bekapcsolva, de akkor az úgy lesz benne a mix-ben is.
  4. Exportáld ki őket úgy, hogy a jelszintjük a nulla alatt legyen néhány dB-el.
  5. Írd le röviden a felvételkészítés körülményeit.
  6. Készíts egy nyersmixet a dalból, amiből hallhatjuk az általad elképzelt arányokat.
  7. Küldj referencia-zenéket!
  8. Küldd el a sávokat, nyersmixet egy fájlküldő szolgáltatás segítségével. Pl.: Wetransfer, pCoud

Egy régóta alkalmazott technika, amelyet a dalok keverésénél használunk időnként.
Olyan esetekben, amikor a felvételnél beállított hangzást később szeretnénk kiegészíteni vagy akár kicserélni úgy, hogy ne kelljen újra feljátszani az egészet.
Ilyenkor a felvett jelet visszaküldjük a számítógépről külső eszközökbe, majd azt újra rögzítjük.

Nézzünk egy példát:

A gitáros feljátszotta a részeit a stúdióban, de később kiderül, hogy teljesen más hangzást szeretne… Tekintsünk most el attól, hogy már a felvételnél törekedni kell a végleges, tökéletes hangzásra. 🙂
Van, amikor tényleg csak az a módszer működik, hogy otthon a gitáros feljátssza a témákat úgy, hogy az érzet miatt egy gitár plugint használ és ténylegesen csak a tiszta jel kerül felvételre. Ezután elküldi nekünk, hogy a reampolás segítségével hozzuk létre a kívánt gitárhangzást.

felvételnél mindenképpen szükséges rögzíteni egy tiszta gitárjelet. Ehhez egy DI-box-ra van szükség. A DI-box egy olyan szerkentyű, amely aszimmetrikus jelből szimmetrikus jelet állít elő. Erre azért van szükség, mert a gitár jelét egyrészt viszonylag nagy távolságra kell elvinni, pl. a feljátszóból a keverőig, illetve közvetlenül nem tudná torzításmentesen fogadni a gitár nagy jelét a mikrofon-előfok.
A legtöbb hangkártyának van Instrument bemenete, amely gyakorlatilag a DI-box megfelelője.
A rögzített tiszta gitárjelet küldjük vissza a keverésnél a hangkártyából egy Reamp eszközbe, ami gyakorlatilag egy DI-box, csak pont fordítva működik. A szimmetrikus jelből asszimetrikus gitárszintű jelet generál, amit be tudunk küldeni a gitárerősítőbe. A reamp eszköz után persze ilyenkor ugyanúgy lehet pedálokat is bekötni.
A ládát vagy kombót bemikrofonozzuk és rögzítjük a hangját a kívánt hangzással.
A mellékelt ábrán a rögzítés és a re-amp folyamata látszik. Természetesen a magnó helyett a hangkártyát és a számítógépet kell elképzelnünk.

Basszusgitárt is a gitárhoz hasonlóan lehetséges újra felvenni.

Éneket és más hangszersávokat is lehet utólag a keverés fázisában átküldeni egyéb eszközökön pl. kompresszor. Egy nagyon hatékony eszköz a hibrid, digitális-analóg környezetben új hangzások elérésére. Ekkor nincs szükség reamp boxra, mert végig szimmetrikus jelekkel dolgozunk.

Fel